Park astronomiczny
  • Start
  • Projekt
    • Opis projektu
    • Planowane obiekty
    • Postęp prac
  • Oferta
    • Rekonstrukcje instrumentów
    • Historyczne instrumenty
    • Współczesne instrumenty
    • Oferta edukacyjna
  • Galeria
    • Nowe obiekty
    • Historia obserwatorium
    • Astrofotografia w Parku
    • Komera Stulecia nad Górą Żurawią
  • Kontakt

Oferta edukacyjna


Obowiązująca w roku szkolnycm od 1. stycznia do 26 czerwca i od 1. września do 31.grudnia 2020 r.

 Dział Edukacji – Planetarium i Park Astronomiczny prowadzi działalność edukacyjną skierowaną do różnych grup odbiorców. Zajęcia prowadzone są na salach ekspozycyjnych muzeum, w sali edukacyjnej jak również w terenie : w Parku Astronomicznym, w ogrodzie przy Zespole Poszpitalnym p. w. św. Ducha. W muzealnym planetarium odbywają się seanse dydaktyczne prowadzone na żywo przez pracowników. Tematyka zajęć skierowana jest do dzieci i młodzieży z różnych etapów edukacyjnych, począwszy od przedszkola, przez szkołę podstawową do szkoły średniej. Część tematów możliwa jest również do realizacji na zajęciach skierowanych dla studentów. W przypadku zainteresowania innymi tematami związanymi z profilem naszej działalności lub konieczności dostosowania przekazu do specyficznych potrzeb widzów prosimy o kontakt indywidualny.

Zamawianie zajęć

- Lekcje, warsztaty i seanse dydaktyczne należy zamawiać z minimum 2-u tygodniowym wyprzedzeniem.

- Lekcje muzealne i warsztaty należy zamawiać korzystając z poczty elektronicznej – park@frombork.art.pl lub telefonicznie nr 55 243 80 88 (od wtorku do niedzieli w godz. 10.00 – 16.00)

- Grupa korzystająca z lekcji nie może liczyć więcej niż 25 osób.

- Grupa korzystająca z warsztatów nie może liczyć więcej niż 20 soób.

- Czas trwania lekcji – 45 min.

- Czas trwania warsztatów – 1 godz.

- Koszt zajęć

lekcja muzealna – 80 zł od grupy,

warsztaty – 100 zł od grupy.

- Seanse dydaktyczne zamawiać należy korzystając z poczty elektronicznej – planet@frombork.art.pl, lub telefonicznie nr tel. 55 244 00 86. Seanse dydaktyczne odbywają się w godz. seansów dodatkowych, od 1 stycznia do 30 kwietnia: 950, 1130, 1310, 1450 , od 1 maja do 23 czerwca: 1040, 1310, 1450 od 1 września do 31 grudnia: 950, 1130, 1310, 1450.

 - Grupa korzystająca z seansu dydaktycznego może liczyć do 50 os.

- Koszt seansu 6,- od osoby

 Można oczywiście rezerwować terminy spotkania osobiście.

 Zapraszamy do zapoznania się z tematyką proponowanych zajęć dla poszczególnych etapów edukacyjnych.

 

 

Tematy lekcji muzealnych odbywających się na salach ekspozycyjnych Dawnego Pałacu Biskupiego

(Wzgórze Katedralne ul. Katedralna 8)

 

1 . A cóż to takiego muzeum? (przedszkole). Zapraszamy na zajęcia, podczas których dzieci dowiedzą się co to jest muzeum, muzealnik, konserwator, archeolog, historyk sztuki, wystawa, kolekcja, jaka jest różnica miedzy zabytkiem a eksponatem. Jaką rolę pełni muzeum, jaka jest jego struktura? Dzieci dowiedzą się dlaczego muzea gromadzą zabytki kultury, jak należy je przechowywać oraz konserwować. Czym jest wystawa i jak należy ją przygotować?

2. Od płacidła do karty bankowej (przedszkole). Na lekcji dzieci poznają historię pieniądza, czym było płacidło, kiedy pojawiły się pierwsze monety i banknoty, jakie były pierwsze formy płatności w handlu. Dowiedzą się także jakie dokonania miał Kopernik jeżeli chodzi o bicie monet. Ponadto dzieci zobaczą stare monety, a na koniec będą mogły zrobić z masy plastycznej swoje monety.

3. Archeologia oraz prace archeologiczne prowadzone na Wzgórzu Katedralnym (przedszkole). Lekcja poświęcona pracom archeologicznym na Wzgórzu, a także zaznajomieniem się z pojęciami archeolog, archeologia; czym zajmuje się, jak wygląda praca archeologa. Zobaczymy przedmioty, które zostały znalezione w czasie prac archeologicznych. Dzieci dowiedzą się ponadto czym jest Pomnik Historii, jaka jest jego rola. Na koniec zajęć wykonają pocztówkę z wybranym eksponatem z wystawy.

4. Mali detektywi na tropie Kopernika (przedszkole). Opowieść o życiu Mikołaja Kopernika, ciekawostki, dokonania, odkrycia. Na podstawie uzyskanych informacji dzieci wypełniają kartę zadań i zagadek szukając odpowiedzi wśród eksponatów muzealnych.

5. Mikołaj Kopernik – człowiek Odrodzenia. (klasy IV-VIII szkoły podstawowej, szkoła średnia).

            Zajęcia przedstawiają uczestnikom Kopernika jako wszechstronnego humanistę. Prezentują różne dziedziny działalności uczonego.

6.  Mikołaj Kopernik – mieszkaniec Warmii.  ( szkoła podstawowa, szkoła średnia).

            Zajęcia przedstawiają działania Kopernika na Warmii. Ukazują jego życie jako kanonika warmińskiego. Prezentują miejsca jego pobytu i osiągnięcia mające znaczenie dla regionu.

7. Mikołaj Kopernik i teoria heliocentryczna. (szkoła podstawowa, szkoła średnia).

            Kopernik i jego droga do sformułowania teorii heliocentrycznej. Zajęcia poświęcone znaczeniu zmian w postrzeganiu świata, jakie wprowadził M. Kopernik formułując swoją teorię. Jak następcy Kopernika odnosili się do jego poglądów, jak zmieniali i udoskonalili jego teorię.

Tematy lekcji muzealnych odbywających się w Zespole Poszpitalnym pw. św. Ducha:

1. Medyczne przygody w szpitalu św. Ducha. ( IV-VIII szkoły podstawowej,szkoła średnia)

            Kim był lekarz wczoraj i dziś, szpitalnictwo, sprzęty medyczne i apteczne? Opowiastki wraz z prześledzeniem muzealnych zawartości.

2. Ogród zielny i jego funkcja. ( przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła średnia)

           Czy zioła moga leczyć? Jak korzystać z ziół? Jk je rozpoznawać?  Przejście szpitalnym ogrodem z wyjaśnieniem do czego służył, czym był wraz z omówieniem poszczególnych zasobów flory.

Warsztaty odbywające się w Parku Astronomicznym

1. Jak Kopernik obserwował niebo? (klasy IV-VIII szkoły podstawowej,szkoła średnia)

We Fromborku każdy może zostać pomocnikiem Mikołaja. Odtwarzamy wspólnie warsztat pracy Kopernika, poznając przy okazji podstawowe zagadnienia fizyki i geografii. Pomagają w tym unikatowe, wierne rekonstrukcje jego instrumentów, które na ten czas oddajemy w ręce młodych odkrywcóww. Wykonujemy jednoczesnie proste i pomysłowe obserwacje, które za sprawą Kopernika zmieniły obraz swiata.

2. Od Lunety Galileusza do teleskopów współczesnych - Luneta też może być piękna. (klasy IV-VIII szkoły podstawowej,  szkoła średnia).

Zajęcia obejmują pogadankę na temat konstrukcji pierwszych lunet i pierwszych obserwacji dokonanych przy ich pomocy. Zajęcia rozpoczyna opowieść na temat historii powstania lunety i pierwszych obserwacji astronomicznych dokonywanych przy jej pomocy przez Galileusza. Następnie uczestnicy w zależności od wieku i pogody zapoznają sie z historynym instrumentem lub wykonują w grupach modele lunet.

3. Cztery pory roku - kalendarz. ( szkoła podstawowa)

czym jest ruch obiegowy i wirowy Ziemi, jakie są różnice? Następstwa ruchu obiegowiego - długość dnia i nocy zmienia się w zlaeżności od pory  roku i szerokości geograficznej. Gdzie występują pory roku? Uczestnicy zapoznają się z kalendarzem juliańskim i gregorianśkim. Następnie samodzielnie wykonują ilustracje do kalendarza w wybranej przez siebie technice (farby wodne, kredki, ołówek, węgiel drzewny)

4.  Zegar słoneczny (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I - III)

Performatywna zabawa na akcję i interakcję budująca zaufanie. Tworzenie gwiezdnych szlaków i gwiezdnego nieba z przeplatających się kolorowych nitek.

5. Mapa nieba – mity i gwiazdozbiory (przedszkole, szkoła podstawowa). W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się z wizerunkami gwiazdozbiorów znajdujących się na mapach nieba z różnych okresów historycznych. Zajęcia rozpoczyna pogadanka na temat historii gwiazdozbiorów i map nieba, w której w sposób szczególny zostały uwzględnione mapy nieba wykonane przez Jana Heweliusza – astronoma i artystę. Następnie uczniowie, przy pomocy technik rysunkowych (kredki, ołówek, węgiel), tworzą wizerunki własnych gwiazdozbiorów.

6. Podróż przez układ słoneczny – planety i gwiazdy (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I – IV). W czasie zajęć dzieci zapoznają się z planetami układu słonecznego, ich kolejnością. Poznają różnicę między planetą a gwiazdą, kiedy i jak powstał układ słoneczny i co oprócz planet znajduje się jeszcze w naszym układzie? Co możemy zaobserwować na niebie gołym okiem? Na zakończenie warsztatów dzieci w  grupach wykonują modele układu lub inne prace plastyczne. Dla młodszych dzieci prowadzimy zajęcia w formie zabawy, w której każdy z uczestników odgrywa rolę planety lub gwiazdy.

7. Pętelkowe zabawy (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I–IV). Zajęcia są performatywną zabawą na akcję i interakcję budująca zaufanie. Tworzenie gwiezdnych szlaków i gwiezdnego nieba z przeplatających się kolorowych nitek.

 8.    Kto odchudził Księzyc ?  (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I-IV)

Czym jest Księżyc, dlaczego raz widzimy okrąglutki innym razem wygląda jak rogalik?  Na zajęciach poznamy odpowiedzi na te pytania, a takze historię pierwszego lądowania na Księżycu, oraz powstawanie kraterów. Ponad to dizeci uczestniczą w zabawie - tworzymy kratery, w magicznym pudełku obserwują poszczególne fazy Księżyca, wykonują model Słońce - Ziemia- Księżyc.

Tematy seansów dydaktycznych realizowanych na żywo w muzealnym planetarium.

 1.     Orientacja na niebie (szkoła podstawowa).

Jak się przygotować, gdy otwiera się przed nami droga do gwiazd? Gdzie skierować rakietę i jak wrócic do domu? Zapraszamy na pierwszą lekcje dla przyszłych astronoutów. Pokażemy jak korzystać z drogowskazów nieba. Poznamy gwiazdozbiory. Gwiazde Polarna oraz podpowiemy dlaczego nocne niebo się zmienia. Wszystko pod nasyconym gwiazdami, planetaryjnym niebem.

 2.     Punkty odniesienia na niebie – astronomia w geografii (klasy VI-VIII szkoły podstawowej, szkoła średnia).

Seans obejmuje prezentację praktycznego zastosowania pojęć takich jak horyzont, południk, równik, ekliptyka, biegun w warunkach planetarium. Jak wykorzystać to, że niektóre wielkości opisujące niebo sa stałe, a niektóre zmieniają się w czasie. Pojęcie odległości na niebie - kąty, ruch dzienny i roczny Słońca, ruch Księżyca i pomiary czasu za pomocą nieba.

3. Niebo Mikołaja Kopernika. (szkoła podstawowa)

O czym myślał Mikołaj Kopernik spogklądając w niebo? czy był tylko astrologiem, przewidującym przyszłe położenia planet? Kiedy w jego umyśle narodziła się nowa astronomia? Wśród surowego klimatu nocy, pod obrazem fromborskiego nieba, spróbujemy podążyć za myślami Kopernika, do momentu kiedy pojął głębszy sens swojej matematyki. 

 


‹ powróć
 
Start  •  Projekt  •  Kontakt

Operacja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków finansowych
Europejskiego Funduszu Rybackiego zapewniającą inwestycje w zrównoważone rybołówstwo.


© 2023 by Muzeum Mikołaja Kopernika we Fromborku, Wszelkie prawa zastrzeżone.     Projekt: reklama.elblag.pl, powered by: galeogrupa.pl