Obowiązująca w roku szkolnycm od 1. stycznia do 26 czerwca i od 1. września do 31.grudnia 2020 r.
Zamawianie zajęć
- Lekcje, warsztaty i seanse dydaktyczne należy zamawiać z minimum 2-u tygodniowym wyprzedzeniem.
- Lekcje muzealne i warsztaty należy zamawiać korzystając z poczty elektronicznej – park@frombork.art.pl lub telefonicznie nr 55 243 80 88 (od wtorku do niedzieli w godz. 10.00 – 16.00)
- Grupa korzystająca z lekcji nie może liczyć więcej niż 25 osób.
- Grupa korzystająca z warsztatów nie może liczyć więcej niż 20 soób.
- Czas trwania lekcji – 45 min.
- Czas trwania warsztatów – 1 godz.
- Koszt zajęć
lekcja muzealna – 80 zł od grupy,
warsztaty – 100 zł od grupy.
- Seanse dydaktyczne zamawiać należy korzystając z poczty elektronicznej – planet@frombork.art.pl, lub telefonicznie nr tel. 55 244 00 86. Seanse dydaktyczne odbywają się w godz. seansów dodatkowych, od 1 stycznia do 30 kwietnia: 950, 1130, 1310, 1450 , od 1 maja do 23 czerwca: 1040, 1310, 1450 od 1 września do 31 grudnia: 950, 1130, 1310, 1450.
- Grupa korzystająca z seansu dydaktycznego może liczyć do 50 os.
- Koszt seansu 6,- od osoby
Można oczywiście rezerwować terminy spotkania osobiście.
Zapraszamy do zapoznania się z tematyką proponowanych zajęć dla poszczególnych etapów edukacyjnych.
Tematy lekcji muzealnych odbywających się na salach ekspozycyjnych Dawnego Pałacu Biskupiego
(Wzgórze Katedralne ul. Katedralna 8)
1 . A cóż to takiego muzeum? (przedszkole). Zapraszamy na zajęcia, podczas których dzieci dowiedzą się co to jest muzeum, muzealnik, konserwator, archeolog, historyk sztuki, wystawa, kolekcja, jaka jest różnica miedzy zabytkiem a eksponatem. Jaką rolę pełni muzeum, jaka jest jego struktura? Dzieci dowiedzą się dlaczego muzea gromadzą zabytki kultury, jak należy je przechowywać oraz konserwować. Czym jest wystawa i jak należy ją przygotować?
2. Od płacidła do karty bankowej (przedszkole). Na lekcji dzieci poznają historię pieniądza, czym było płacidło, kiedy pojawiły się pierwsze monety i banknoty, jakie były pierwsze formy płatności w handlu. Dowiedzą się także jakie dokonania miał Kopernik jeżeli chodzi o bicie monet. Ponadto dzieci zobaczą stare monety, a na koniec będą mogły zrobić z masy plastycznej swoje monety.
3. Archeologia oraz prace archeologiczne prowadzone na Wzgórzu Katedralnym (przedszkole). Lekcja poświęcona pracom archeologicznym na Wzgórzu, a także zaznajomieniem się z pojęciami archeolog, archeologia; czym zajmuje się, jak wygląda praca archeologa. Zobaczymy przedmioty, które zostały znalezione w czasie prac archeologicznych. Dzieci dowiedzą się ponadto czym jest Pomnik Historii, jaka jest jego rola. Na koniec zajęć wykonają pocztówkę z wybranym eksponatem z wystawy.
4. Mali detektywi na tropie Kopernika (przedszkole). Opowieść o życiu Mikołaja Kopernika, ciekawostki, dokonania, odkrycia. Na podstawie uzyskanych informacji dzieci wypełniają kartę zadań i zagadek szukając odpowiedzi wśród eksponatów muzealnych.
5. Mikołaj Kopernik – człowiek Odrodzenia. (klasy IV-VIII szkoły podstawowej, szkoła średnia).
Zajęcia przedstawiają uczestnikom Kopernika jako wszechstronnego humanistę. Prezentują różne dziedziny działalności uczonego.
6. Mikołaj Kopernik – mieszkaniec Warmii. ( szkoła podstawowa, szkoła średnia).
Zajęcia przedstawiają działania Kopernika na Warmii. Ukazują jego życie jako kanonika warmińskiego. Prezentują miejsca jego pobytu i osiągnięcia mające znaczenie dla regionu.
7. Mikołaj Kopernik i teoria heliocentryczna. (szkoła podstawowa, szkoła średnia).
Kopernik i jego droga do sformułowania teorii heliocentrycznej. Zajęcia poświęcone znaczeniu zmian w postrzeganiu świata, jakie wprowadził M. Kopernik formułując swoją teorię. Jak następcy Kopernika odnosili się do jego poglądów, jak zmieniali i udoskonalili jego teorię.
Tematy lekcji muzealnych odbywających się w Zespole Poszpitalnym pw. św. Ducha:
1. Medyczne przygody w szpitalu św. Ducha. ( IV-VIII szkoły podstawowej,szkoła średnia)
Kim był lekarz wczoraj i dziś, szpitalnictwo, sprzęty medyczne i apteczne? Opowiastki wraz z prześledzeniem muzealnych zawartości.
2. Ogród zielny i jego funkcja. ( przedszkole, szkoła podstawowa, szkoła średnia)
Czy zioła moga leczyć? Jak korzystać z ziół? Jk je rozpoznawać? Przejście szpitalnym ogrodem z wyjaśnieniem do czego służył, czym był wraz z omówieniem poszczególnych zasobów flory.
Warsztaty odbywające się w Parku Astronomicznym
1. Jak Kopernik obserwował niebo? (klasy IV-VIII szkoły podstawowej,szkoła średnia)
We Fromborku każdy może zostać pomocnikiem Mikołaja. Odtwarzamy wspólnie warsztat pracy Kopernika, poznając przy okazji podstawowe zagadnienia fizyki i geografii. Pomagają w tym unikatowe, wierne rekonstrukcje jego instrumentów, które na ten czas oddajemy w ręce młodych odkrywcóww. Wykonujemy jednoczesnie proste i pomysłowe obserwacje, które za sprawą Kopernika zmieniły obraz swiata.
2. Od Lunety Galileusza do teleskopów współczesnych - Luneta też może być piękna. (klasy IV-VIII szkoły podstawowej, szkoła średnia).
Zajęcia obejmują pogadankę na temat konstrukcji pierwszych lunet i pierwszych obserwacji dokonanych przy ich pomocy. Zajęcia rozpoczyna opowieść na temat historii powstania lunety i pierwszych obserwacji astronomicznych dokonywanych przy jej pomocy przez Galileusza. Następnie uczestnicy w zależności od wieku i pogody zapoznają sie z historynym instrumentem lub wykonują w grupach modele lunet.
3. Cztery pory roku - kalendarz. ( szkoła podstawowa)
czym jest ruch obiegowy i wirowy Ziemi, jakie są różnice? Następstwa ruchu obiegowiego - długość dnia i nocy zmienia się w zlaeżności od pory roku i szerokości geograficznej. Gdzie występują pory roku? Uczestnicy zapoznają się z kalendarzem juliańskim i gregorianśkim. Następnie samodzielnie wykonują ilustracje do kalendarza w wybranej przez siebie technice (farby wodne, kredki, ołówek, węgiel drzewny)
4. Zegar słoneczny (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I - III)
Performatywna zabawa na akcję i interakcję budująca zaufanie. Tworzenie gwiezdnych szlaków i gwiezdnego nieba z przeplatających się kolorowych nitek.
5. Mapa nieba – mity i gwiazdozbiory (przedszkole, szkoła podstawowa). W czasie zajęć uczestnicy zapoznają się z wizerunkami gwiazdozbiorów znajdujących się na mapach nieba z różnych okresów historycznych. Zajęcia rozpoczyna pogadanka na temat historii gwiazdozbiorów i map nieba, w której w sposób szczególny zostały uwzględnione mapy nieba wykonane przez Jana Heweliusza – astronoma i artystę. Następnie uczniowie, przy pomocy technik rysunkowych (kredki, ołówek, węgiel), tworzą wizerunki własnych gwiazdozbiorów.
6. Podróż przez układ słoneczny – planety i gwiazdy (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I – IV). W czasie zajęć dzieci zapoznają się z planetami układu słonecznego, ich kolejnością. Poznają różnicę między planetą a gwiazdą, kiedy i jak powstał układ słoneczny i co oprócz planet znajduje się jeszcze w naszym układzie? Co możemy zaobserwować na niebie gołym okiem? Na zakończenie warsztatów dzieci w grupach wykonują modele układu lub inne prace plastyczne. Dla młodszych dzieci prowadzimy zajęcia w formie zabawy, w której każdy z uczestników odgrywa rolę planety lub gwiazdy.
7. Pętelkowe zabawy (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I–IV). Zajęcia są performatywną zabawą na akcję i interakcję budująca zaufanie. Tworzenie gwiezdnych szlaków i gwiezdnego nieba z przeplatających się kolorowych nitek.
8. Kto odchudził Księzyc ? (przedszkole, szkoła podstawowa klasy I-IV)
Czym jest Księżyc, dlaczego raz widzimy okrąglutki innym razem wygląda jak rogalik? Na zajęciach poznamy odpowiedzi na te pytania, a takze historię pierwszego lądowania na Księżycu, oraz powstawanie kraterów. Ponad to dizeci uczestniczą w zabawie - tworzymy kratery, w magicznym pudełku obserwują poszczególne fazy Księżyca, wykonują model Słońce - Ziemia- Księżyc.
Tematy seansów dydaktycznych realizowanych na żywo w muzealnym planetarium.
Jak się przygotować, gdy otwiera się przed nami droga do gwiazd? Gdzie skierować rakietę i jak wrócic do domu? Zapraszamy na pierwszą lekcje dla przyszłych astronoutów. Pokażemy jak korzystać z drogowskazów nieba. Poznamy gwiazdozbiory. Gwiazde Polarna oraz podpowiemy dlaczego nocne niebo się zmienia. Wszystko pod nasyconym gwiazdami, planetaryjnym niebem.
Seans obejmuje prezentację praktycznego zastosowania pojęć takich jak horyzont, południk, równik, ekliptyka, biegun w warunkach planetarium. Jak wykorzystać to, że niektóre wielkości opisujące niebo sa stałe, a niektóre zmieniają się w czasie. Pojęcie odległości na niebie - kąty, ruch dzienny i roczny Słońca, ruch Księżyca i pomiary czasu za pomocą nieba.
3. Niebo Mikołaja Kopernika. (szkoła podstawowa)
O czym myślał Mikołaj Kopernik spogklądając w niebo? czy był tylko astrologiem, przewidującym przyszłe położenia planet? Kiedy w jego umyśle narodziła się nowa astronomia? Wśród surowego klimatu nocy, pod obrazem fromborskiego nieba, spróbujemy podążyć za myślami Kopernika, do momentu kiedy pojął głębszy sens swojej matematyki.